Blog: Jiří Reiter

Co je gamebook?

Napůl hra, napůl příběh – tak by se dal ve zkratce popsat fenomén jménem gamebook. Základní princip je velice prostý, jedná se o větvené vyprávění tvořené číslovanými úseky textů. Na konci každého úseku dostane čtenář na vybranou, jakou číslovanou sekcí má příběh dále pokračovat.


V dálce zaslechneš zvuk cválajících koní. Přikrčíš se za kmen stromu a čekáš, až jezdci přijedou blíže. Když je konečně spatříš, zjišťuješ, že patří k jezdectvu stráže krále Ulnara. Ve svých bílo-zlatých uniformách vypadají působivě.
Chceš-li na ně zavolat, otoč na 267.
Rozhodneš-li se nechat je projet kolem, můžeš pokračovat dál lesem, otoč na 295.


Díky tomuto jednoduchému interaktivnímu principu může každý čtenář zažít poměrně odlišný příběh – v závislosti na tom, jak moc je struktura knihy větvená a protkána příběhovými uzly, v nichž se jednotlivé příběhové linie potkávají.

Herní část pak mají gamebooky do značné míry společnou s hrami na hrdiny (RPG – role playing games). Většina z nich totiž obsahuje pravidla pro rozvoj ústřední postavy, kterou většinou definují nějaké číselné statistiky – v závislosti na žánru to může být například výdrž, štěstí, umění boje nebo třeba příčetnost. Tato čísla si hráč v průběhu čtení může vylepšovat nebo jsou mu důsledkem špatných hodnocení snižována, zároveň je pak využívá při vyhodnocování různých situací (kupříkladu v boji, při čelení strachu, vyhýbání se pasti apod.). Toto vyhodnocování využívá vliv náhody, zpravidla ve formě kostek – zkrátka někdy v příběhu narazíte na situaci, jejíž výsledek nevybíráte, ale má na ni do určité míry vliv náhoda a vlastnosti vaší postavy.

V průběhu čtení také můžete sbírat různé předměty a informace, které se vám následně mohou hodit a usnadní vám další postup. Každý gamebook zpravidla obsahuje nějakou průvodní listinu či deník, kam si všechny tyto věci v průběhu čtení/hraní zapisujete.

Dalším zajímavým prvkem gamebooků jsou hádanky a rébusy – v knížkách můžete narazit na různé matematické úlohy, skládačky, využívají se též pomocné ilustrace a obrázky. Nápady některých autorů jsou vskutku unikátní a mnohdy si nad nimi solidně potrápíte šedé buňky mozkové.

Většina gamebooků je navíc doprovázena četnými ilustracemi, které dokreslují atmosféru příběhu a mnohdy obsahují i samotné herní prvky či nápovědy pro další postup.

Sečteno podtrženo, ačkoli gamebook vypadá na první pohled jako obyčejná knížka, nabízí čtenáři mnohem intenzivnější a hlavně interaktivní zážitek. Žánrově se gamebokky pohybují vesměs v oblasti dobrodružné literatury, největší výběr je díky historickému propojení s RPG ve fantasy, sci-fi a hororu. Pokud holdujete těmto žánrům a žádný gamebook ještě nezdobí vaši knihovničku, neváhejte a zkuste to!

prohlédni si gamebooky

Džungle hrůzy 2024 – errata

Velice se omlouváme, ale letošní vydání Džungle hrůzy přepadl velice sofistikovaným způsobem šotek. Zvolil strategii pod svícnem je největší tma a přímo z obálky odstranil písmenko "n". Do očí bijící chyba byla natolik nenápadná, že jsme na ni přišli až několik týdnů po vydání titulu.

Když se nám v minulosti podařila podobná "bota", řešili jsme to stažením z prodeje a celý náklad jsme přetiskli. Letos máme jakožto malé nakladatelství velice napnuté finance (sešlo se nám vydání několika nákladnějších titulů najednou) a tak bohužel není v našich aktuálních finančních možnostech knížku přetisknout.

Věříme, že vám tento přešlap nezkazí zážitek z hraní a doufáme, že naši situaci pochopíte.

Stín na písku 2022 – errata

Z gamebooku Lone Wolf: Stín na písku (paperbackové vydání z roku 2022) nám šotek bohužel čmajznul sekci číslo 99. Velice se tímto čtenářům omlouváme, zde je znění chybějícího odkazu:

99
Sotva vykročíš do slunečního světla, rozlehne se nad hlučícím davem Maoukův vítězoslavný hlas: „Tam je!“ Ukazuje na tebe vztaženou rukou a celý tucet Sharnazimů tasí šavle. „Vzdej se, Osamělý Vlku,“ zahřmí výhružně, „nyní již neunikneš!“
Rozhodneš-li se bojovat, otoč na 36.
Pokud se vzdáš, otoč na 176.

Vzhůru do podivna

Chris McDowall je vynikající britský herní designér, mezi jeho nejznámější díla patři RPG Into the Odd a Electric Bastionland. Ve svých hrách kombinuje minimalistická pravidla s výraznou atmosférou, což je přesně ta kombinace, kterou u her na hrdiny vyhledávám.

Chrisovu tvorbu sleduji dlouhá léta, mnohdy jsem se jeho myšlenkami inspiroval v mých vlastních hrách a projektech. Za základ jeho práce považuji pravidla Into the Odd. Hra odehrávající se v podivném fantaskním světě, který je protkán „arkány“ – magickými předměty s podivnými účinky, byla vydána v roce 2014. V rámci Kickstarter kampaně s názvem "Into the Odd Remastered" pak byla ještě přepracována, respektive doplněna o nový herní materiál.

Into The Odd je zvláštní směsicí fantasy, industriálních prvků a kosmického hororu. Remastered verze je navíc zajímavá ještě jednou věcí – na grafickém kabátku této vyjímečné publikace se totiž podílel Johan Nohr, má druhá oblíbená persona z prostředí her na hrdiny. Johan se v RPG světě etabloval zejména naprosto ulítlým designem příručky metalového RPG Mork Borg.

Spolupráce mezi Chrisem McDowallem a Johanem Nohrem na "Into the Odd Remastered" představuje skutečně nepřehlédnutelné spojení jejich jedinečných talentů. Společně vytvořili dílo, které je nejen skvěle hratelné, ale má také vysokou uměleckou hodnotu.

Image without description

Hry Chrise McDowalla jsou navrženy tak, aby byly rychlé a snadné na naučení, což umožňuje hráčům rychle se ponořit do hry. Autor přináší do světa RPG svěží a inovativní přístup, kdy kombinuje jednoduchost s hloubkou a atmosférickým světem. Jeho hry jsou vhodné jak pro zkušené hráče, tak pro ty, kteří hledají něco odlišného od tradičních RPG her.

Mám obrovskou radost, že se nám podařilo získat práva na vydání tohoto neobyčejného díla a musím říci, že práce na redakci i překladu byla skutečným požitkem. Věřím, že i mezi českými hráči a znalci RPG si tato publikace najde své fanoušky a obdivovatele. Into The Odd – česky vyjde jako Do podivna – je úžasným uměleckým kouskem jak z hlediska herního designu, jazykového umu, tak z pohledu typografie a výtvarného provedení.

Legie mrtvých – errata

V gamebooku Lone Wolf: Legie mrtvých nám redakční šotek napáchal hned dvě nepříjemnosti: Na straně 44 je text, který se mu podařilo propašovat z Křížové výpravy - do knížky správně vůbec nepatří. Druhá chybička se týká odkazu 244 – odkazovaná ilustrace patří správně k odkazu číslo 243. Omlouváme se tímto čtenářům.