Jeskyně a Draci – komunitní tvorba

Chcete vytvářet produkty kompatibilní s hrou Jeskyně a Draci a pyšnit se logem JaD kompatibilní? Tato licence vám dává svobodu tvořit vlastní obsah – ať už zdarma, nebo za zlaťáky (rozuměj: komerčně). Stačí dodržet pár jednoduchých pravidel:


Co můžete dělat

Tvořit:

  • Rozšíření pro Jeskyně a Draky (dobrodružství, světy, nová povolání, pravidla atp.).
  • Změny Jeskyní a Draků (alternativní pravidla, hacky atp.).

Volně používat:

  • Všechna pravidla Jeskyní a Draků (vč. schopností, kouzel atd.).
  • Všechny termíny a JaD překladový klíč k DnD.
  • Reference a odkazy na pravidla (stránkou a/nebo odkazem na JaDsrd.d20.cz).
  • Obecnou JaD grafiku (styly textu, barvy, rámečky…), ale NE ilustrace.

Svou tvorbu můžete:

  • Libovolně zpeněžit.
  • Libovolně licencovat (doporučujeme použití Creative Commons licencí).

Co nesmíte dělat

  • Používat ilustrace z oficiálních JaD produktů.
  • Kopírovat bloky textů z oficiálních JaD produktů.
  • Používat loga JaD nebo jejich vydavatele vyjma loga komunitní tvorby (viz níže).
  • Vydávat své dílo za „oficiální“ produkt Jeskyní a Draků.
  • Přisuzovat svému dílu podporu autorů nebo vydavatele.

(Vydavatel nebo autoři můžou podobné věci umožnit na základě individuální domluvy.)


Co musíte dělat

  • Viditelně a čitelně uvést text:

„[Název produktu] je nezávislá tvorba [autora] a není spojena s autory ani vydavatelem hry Jeskyně a Draci (dostupné na imago.cz). Publikováno pod Licencí JaD pro třetí strany.“

  • Viditelně použít JaD logo komunitní tvorby.

Co bysme rádi, abyste dělali

Ve vší tvorbě se prosím vyhněte:

  • Referencím reálné politiky a současných společenských otázek.
  • Obsahu, který by byl vůči komukoliv zbytečně provokativní nebo urážlivý.

Zároveň prosíme u své tvorby jasně předešlete jakákoliv případná dospělá témata (vč. nadměrného násilí, hororu nebo temných fantasy témat).


Logo komunitní tvorby

  • Logo musí být použito v nezměněné podobě.
  • Výjimkou je barva loga, kterou můžete měnit podle potřeby (logo musí zůstat jasně viditelné).

Image without description

Moc Sommerswerdu

Nejmocnější zbraň světla, kterou lze nalézt v Aonu. Sommerswerd byl ukován bohem Kai za pomoci Nuomů – rasy polobohů, kteří mu slouží na Pláni světla. Sommerswerd využívá sílu Sluneční hvězdy, jež je projevem Kaiovy moci v Aonu. Je zkázou šampionů Temnoty, zejména Temných pánů z Helgedadu. Sommerswerd může být ovládán pouze rytíři Kai ze Sommerlundu, kteří jsou obdařeni milostí boha Kai.


Pokročilý režim

Tato středně obtížná volba činí zlatou čepel speciálním předmětem, který lze použít pouze v sekcích, kde je konkrétně zmíněn. Můžete těžit z obvyklých bonusů Sommerswerdu k UMĚNÍ BOJE, ale pouze v situacích, kde je zbraň konkrétně zmíněna, například pokud text před bitvou uvádí „pokud vlastníte Sommerswerd“.

Veteránský režim

V této obtížné variantě roste moc Sommerswerdu spolu s tím, jak Osamělý vlk získává hodnosti. Po výbuchu síly Sommerswerdu proti Zagarnovi je jeho dlouho spící síla oslabena a potřebuje čas na obnovu. Ve veteránském režimu můžete používat pravidla pokročilého režimu – tedy že je Sommerswerd speciálním předmětem použitelným pouze v určitých chvílích – ale navíc má jeho základní bonus k UMĚNÍ BOJE hodnotu pouze +4 v sérii Kai, +6 v sérii Magnakai a +8 v sérii Velmistra.

Nedělejte si iluze, i s plně posíleným Sommerswerdem budou mnohé boje těžké. Budete potřebovat veškerý svůj důvtip a nemalou dávku štěstí, abyste porazili Temné pány a zvítězili. Nebojte se experimentovat s těmito možnostmi. Dokud je vaše cesta pro vás výzvou a vzrušením, neexistuje špatný způsob, jak hrát.

Co je gamebook?

Napůl hra, napůl příběh – tak by se dal ve zkratce popsat fenomén jménem gamebook. Základní princip je velice prostý, jedná se o větvené vyprávění tvořené číslovanými úseky textů. Na konci každého úseku dostane čtenář na vybranou, jakou číslovanou sekcí má příběh dále pokračovat.


V dálce zaslechneš zvuk cválajících koní. Přikrčíš se za kmen stromu a čekáš, až jezdci přijedou blíže. Když je konečně spatříš, zjišťuješ, že patří k jezdectvu stráže krále Ulnara. Ve svých bílo-zlatých uniformách vypadají působivě.
Chceš-li na ně zavolat, otoč na 267.
Rozhodneš-li se nechat je projet kolem, můžeš pokračovat dál lesem, otoč na 295.


Díky tomuto jednoduchému interaktivnímu principu může každý čtenář zažít poměrně odlišný příběh – v závislosti na tom, jak moc je struktura knihy větvená a protkána příběhovými uzly, v nichž se jednotlivé příběhové linie potkávají.

Herní část pak mají gamebooky do značné míry společnou s hrami na hrdiny (RPG – role playing games). Většina z nich totiž obsahuje pravidla pro rozvoj ústřední postavy, kterou většinou definují nějaké číselné statistiky – v závislosti na žánru to může být například výdrž, štěstí, umění boje nebo třeba příčetnost. Tato čísla si hráč v průběhu čtení může vylepšovat nebo jsou mu důsledkem špatných hodnocení snižována, zároveň je pak využívá při vyhodnocování různých situací (kupříkladu v boji, při čelení strachu, vyhýbání se pasti apod.). Toto vyhodnocování využívá vliv náhody, zpravidla ve formě kostek – zkrátka někdy v příběhu narazíte na situaci, jejíž výsledek nevybíráte, ale má na ni do určité míry vliv náhoda a vlastnosti vaší postavy.

V průběhu čtení také můžete sbírat různé předměty a informace, které se vám následně mohou hodit a usnadní vám další postup. Každý gamebook zpravidla obsahuje nějakou průvodní listinu či deník, kam si všechny tyto věci v průběhu čtení/hraní zapisujete.

Dalším zajímavým prvkem gamebooků jsou hádanky a rébusy – v knížkách můžete narazit na různé matematické úlohy, skládačky, využívají se též pomocné ilustrace a obrázky. Nápady některých autorů jsou vskutku unikátní a mnohdy si nad nimi solidně potrápíte šedé buňky mozkové.

Většina gamebooků je navíc doprovázena četnými ilustracemi, které dokreslují atmosféru příběhu a mnohdy obsahují i samotné herní prvky či nápovědy pro další postup.

Sečteno podtrženo, ačkoli gamebook vypadá na první pohled jako obyčejná knížka, nabízí čtenáři mnohem intenzivnější a hlavně interaktivní zážitek. Žánrově se gamebokky pohybují vesměs v oblasti dobrodružné literatury, největší výběr je díky historickému propojení s RPG ve fantasy, sci-fi a hororu. Pokud holdujete těmto žánrům a žádný gamebook ještě nezdobí vaši knihovničku, neváhejte a zkuste to!

prohlédni si gamebooky

Džungle hrůzy 2024 – errata

Velice se omlouváme, ale letošní vydání Džungle hrůzy přepadl velice sofistikovaným způsobem šotek. Zvolil strategii pod svícnem je největší tma a přímo z obálky odstranil písmenko "n". Do očí bijící chyba byla natolik nenápadná, že jsme na ni přišli až několik týdnů po vydání titulu.

Když se nám v minulosti podařila podobná "bota", řešili jsme to stažením z prodeje a celý náklad jsme přetiskli. Letos máme jakožto malé nakladatelství velice napnuté finance (sešlo se nám vydání několika nákladnějších titulů najednou) a tak bohužel není v našich aktuálních finančních možnostech knížku přetisknout.

Věříme, že vám tento přešlap nezkazí zážitek z hraní a doufáme, že naši situaci pochopíte.

Stín na písku 2022 – errata

Z gamebooku Lone Wolf: Stín na písku (paperbackové vydání z roku 2022) nám šotek bohužel čmajznul sekci číslo 99. Velice se tímto čtenářům omlouváme, zde je znění chybějícího odkazu:

99
Sotva vykročíš do slunečního světla, rozlehne se nad hlučícím davem Maoukův vítězoslavný hlas: „Tam je!“ Ukazuje na tebe vztaženou rukou a celý tucet Sharnazimů tasí šavle. „Vzdej se, Osamělý Vlku,“ zahřmí výhružně, „nyní již neunikneš!“
Rozhodneš-li se bojovat, otoč na 36.
Pokud se vzdáš, otoč na 176.