Vedení hry

Popisování neznámého

Když sudí během dobrodružství popisuje vjemy hráčských postavy, neměl by zapomenout udržovat nádech tajemna. Nejlepší způsob, jak toho dosáhnout, je popisovat jen to, co postavy vidí, slyší, cítí atd., ovšem bez dalších doplňujících informací.

Nestvůry: Sudí by je měl popisovat, nikoli označovat názvem. Hráči se pak sami naučí rozeznávat různé typy nestvůr podle popisu a chování.

Překvapivé útoky: Když postavy čelí útoku z překvapení, měl by sudí prostě popsat samotný útok, ale neposkytovat přitom hráčům úplný popis útočící nestvůry. Například postava může spatřit jen pařát natahující se ze stínu. Až v dalších kolech boje dostanou hráči podrobnější popis nestvůry.

Statistiky nestvůr a nehráčských postav: Hráči by se nikdy neměli dozvědět herní statistiky (např. životy, úrovně) nestvůr a nehráčských postav. V boji by sudí neměl hráčům hlásit, kolik životů nestvůře zbývá, ale spíš popisovat, jak se na ní zranění projevuje.

Kouzelné předměty: Sudí by je měl popisovat, nikoli označovat názvem. Schopnosti kouzelných předmětů (i to, jestli jsou vůbec kouzelné!) můžou hráči odhalit jedině experimentováním.

Popisování prozkoumávaného

Obvyklým postupem je, že hráči kreslí mapu prozkoumávaných míst na základě popisu, který jim dodává sudí.

Čtverečky: Mapování se dá urychlit třeba hlášením rozměrů (např. délky a šířky místností v podzemí) ve čtverečcích místo ve stopách. Sudí a hráči se samozřejmě musejí shodnout, jaké má jeden čtvereček mapy rozměry.

Známé oblasti: Někdy už postavy můžou tvar a rozměry zkoumaného prostoru znát. V takovém případě může sudí rovnou nakreslit ty části mapy, které už postavy znají.

Složité prostory: Obzvlášť nepřehledné prostory může sudí zakreslovat rovnou do hráčské mapy. Obecně je však lepší se tomu vyhnout, protože to u hráčů nerozvíjí vlastní schopnost mapování.

Používání figurek

Některým skupinám vyhovuje zaznamenávat postup průzkumu a pozici v boji pomocí figurek a čtverečkového podkladu.

Herní deska: Nejvhodnější je povrch, na který se dají kreslit mapy smazatelným fixem. Měl by mít natištěnou mřížku, aby bylo možné snadno zaznamenávat pohyb postav.

Měřítko: V nejčastěji používaném měřítku odpovídá 1 palec na desce 5 stopám v herním světě (anebo 5 yardům při setkáních pod širým nebem).

Figurky: Figurky se dají koupit od různých společností. Ke znázornění postav na mapě ale stačí i jednoduché předměty jako žetony nebo kostky.


Last updated on [12.08.2022 07:08]